Laat het duidelijk zijn: het Actiecomité is niet
tegen toeristen die TUI brengt, maar wel tegen dat zij worden vervoerd door TUI
Fly. Er dient goed onderscheid te worden gemaakt tussen de touroperator ‘TUI’
en vliegmaatschappij ‘TUI fly’. Dit onderscheid is van groot belang om de snode
plannen van KLM/TUI fly door te hebben: SLM eruit drukken.
‘Touroperator TUI’
(dat zijn Holland International, Kras en Arke) verzorgt de zogenoemde
‘pakketreizen’ (incl. hotel en binnenlandse tours) naar Suriname. TUI heeft
naar eigen zeggen een bezetting van 30% op de vluchten van ‘vliegmaatschappij TUI
fly’. Dat betekent dat TUI fly voor de overige 70% van haar vluchten zoveel
mogelijk boekt met ‘ticket only’-klanten en daarmee rechtstreeks concurreert
binnen het segment van de SLM.
Het Actiecomité
is dus daarom tegen de komst van TUI fly als derde airline. Want er ontstaat
namelijk een overcapaciteit aan stoelen, wat het voortbestaan de SLM in gevaar
brengt. De markt is op dit moment te klein voor drie airlines. De vliegtuigen
van TUI fly hebben een capaciteit van 300 stoelen. Dus als het gaat om 30% pakketreizen
van touroperator TUI, dan betreft het 90 stoelen per vlucht. Op weekbasis is
dat 180 stoelen die voor pakketreizen zijn bestemd. Dus 420 stoelen worden dan
verkocht door vliegmaatschappij TUI fly aan ‘ticket only’-klanten.
Het Actiecomité
is tegen de verkoop van deze 420 ticket only-klanten en vindt dat touroperator TUI
de wekelijkse 180 pakketreis-stoelen gelijkelijk verdeeld kan boeken bij de KLM
en SLM. De annulering van de SLM-vluchten van 16 november a.s. geeft duidelijk
aan dat er een overcapaciteit is aan stoelen is op de markt. Daarom dient de
markt snel te worden gereguleerd in het belang van onze national carrier.