OVERHEID MOET REDDINGSBOEI UITGOOIEN VOOR SLM - Snelle regulering route Paramaribo-Amsterdam v.v. gewenst
Door de annulering van de SLM-vluchten van 16 november
2019 wegens ‘commerciële reden’, is duidelijk geworden dat de analyse van het Actiecomité
helemaal klopt. De KLM en TUI fly hebben bewust een overcapaciteit aan stoelen op
de markt gebracht, met als enig doel de SLM zo snel mogelijk te elimineren.
In amper twee weken
(TUI fly vliegt sinds 2 november jl. zelfstandig) is al duidelijk dat de waarschuwingen
van het Actiecomité werkelijkheid gaan worden. Voor 16 november a.s. stonden er
drie vluchten gepland vanuit Amsterdam naar Paramaribo v.v.. Dat betekent 400 stoelen
van de KLM, 300 stoelen van TUI fly en 340 stoelen van de SLM. Ofwel een totaal
van maar liefst 1040 stoelen op één dag. Een overcapaciteit van jewelste!
En natuurlijk trekt
de SLM aan het kortste eind en is daarom genoodzaakt haar vluchten van 16
november te annuleren. Het Actiecomité heeft bevestigd gekregen dat er
inderdaad sprake zou zijn van een ‘lage bezetting’ op de SLM-vluchten van komende zaterdag
16 november. De vluchten in de decembermaand zijn zoals gebruikelijk ver van tevoren
volgeboekt. Wij vrezen voor de periode vanaf eind januari, want die is traditioneel
een moeilijke periode na alle terugreizen van de Surinamers die kerst en oud en
nieuw in Suriname hebben doorgebracht. Dan komt de grote klap voor SLM.
De opzet van KLM en
TUI fly is overduidelijk. Wat zij doen is nogmaals een zeer bekende truc in de
luchtvaartindustrie: de tegenstander wegconcurreren. Namelijk door een overcapaciteit
aan stoelen op de markt te brengen om zo de zwakke broeder te elimineren. De overheid
dient op korte termijn maatregelen te treffen om de markt te reguleren. Zo niet,
dan kan de regering wat het Actiecomité betreft alvast de schadeclaim beginnen op
te maken richting KLM en TUI fly. Want wat zij doen, gaat namelijk in tegen alle
concurrentieregels van de Europese Commissie.
Een ieder kan ook
uit onze eerdere publicaties opmaken wat deze twee giganten van plan zijn. TUI zegt
dat zij 30% van de stoelen gebruikt voor zogenaamde pakketreizen. Dus 70% van de
stoelen betreft ticket only aangeboden door TUI fly. Het aanbod van stoelen staat
niet in verhouding tot de vraag: de SLM zal op deze manier snel failliet gaan. KLM
en TUI fly zullen hiervoor aansprakelijk worden gesteld door de Surinaamse bevolking.
De overheid moet snel de reddingsboei uitgooien voor de SLM, anders zal onze
national carrier verdrinken in de overcapaciteit van stoelen van TUI fly en
KLM.